Frida & Seth

När blir det av..?

Publicerad 2010-10-19 19:40:56 i Frida berättar...,

Sitter och Goooglar på "gallstensoperation" och börjar bli lite nervös faktiskt! Operationen innebär ju narkos och det tycker jag är lite läskigt och mitt bland alla resultat med sjukvårdsidor och forum finns det också några exempel på operationer som gått fel, mycket fel! Jag får försöka tänka bort de artiklarna och istället bara läsa noga om alla dem som operationen hjälpt!

Remissen skickades i slutet av förra veckan, igår var jag upp på vårdcentralen och kollade blodtrycket inför kommande operation men det är ingenting sagt om när jag får opereras... Hittade en sida där man kunde kolla upp väntetider för olika ingrepp, på olika sjukhus - Skellefteå lasarett...gallsten...minst 13 veckor! Hoppas att detta inte stämmer, för sen förra söndagen har jag vaknat upp i gallstensanfall inte mindre än fyra nätter! Mina anfall sitter i ungefär tre timmar varje gång...  

                            Mitt onda sitter i ryggen mest...

"Om gallstenar i gallblåsan orsakar besvär kan man behöva bli opererad. Det är ofta nödvändigt om besvären inte försvinner med hjälp av läkemedel. När man genomgår en galloperation tas gallblåsan bort. Det går bra att leva utan gallblåsa.

Oftast blir man opererad med så kallad titthålsteknik, då kirurgen arbetar med speciella instrument som förs in genom små hål i magen. En liten rörformad kamera förs också in så att arbetet kan följas på en bildskärm. Kirurgen stänger gallblåsegången och blodkärlen med hjälp av en knut eller ett metallclips. Sedan lossas gallblåsan och dras ut genom ett av hålen i magen. Om stenar upptäcks i gallgången tar kirurgen bort dem också. Efter operationen, som tar ungefär en timme, sys hålen igen och man får ett förband.

Ingreppet kan även göras som en öppen operation om titthålstekniken bedöms som olämplig. Då gör kirurgen ett kortare eller längre snitt i magen, strax under höger revbensbåge.


Operationen tar ungefär en timme."


/www.sjukvardsradgivningen.se


En till sak som jag inte tänkt på...

En kompis till Josse fick ligga kvar på sjukhuset i två dagar efter operationen (fast vanligast är att man kan åka hem samma dag) och sen blev hon också sjukskriven i två veckor..!

"Sedan beror det på vilket arbete man har, när man kan börja arbeta igen. Kontorsarbete bör man kunna börja med efter tre till fyra veckor. Har man ett fysiskt ansträngande arbete, så kan det krävas ytterligare någon veckas sjukskrivning." /1177.se


Men shit! Känner att det plötsligt är lite mer synd om mig...

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2010-10-20 10:17:54

Hej!



Har följt din blogg i perioder. Gick i samma klass som din karl och kul att se hur er son är SÅ pappalik.

Iallafall, jag har gjort en gallstensoperation med titthålskirurgi och det är inga som helst svårigheter eller problem. Du kommer att ha som "träningsvärk" dagarna efter (i magen alltså) men inget mer än så (du får ju smärtstillande med dig hem). Hålen är så små att du lätt tar stygnen själv sen.

Jag fick problem med gallbesvär under min graviditet och när vår lilla var ett par månader så åkte jag in på akuten för besvär titt som tätt. Det började med en "sotning", (vilket innebär att dom "puffar" på stenarna för att besvären kanske ska släppa under en tid,, jag hade då gått med besvären så länge att jag fått gulsot) men sen blev det op efter några veckor. Ett tips, under dina besvär- Åk in till akuten. Var en pain in the ass. Det hjälper.

Då får du säkert en op-tid fortare. (Eller ring, ring, ring, ring)



Jag låg inne i 1 dygn. Operationsdagen och halva dagen efter. Jo, efter narkosen kan du få jätteont i halsen oxå (av tuben), men det går ju oxå över. Att bli sövd är lite läskigt, men du får lugnande innan. Jag är själv på väg att göra en större operation och ska sövas för 4:e gången i mitt liv. Börjar bli rutinerad ;-), men när man nu har barn så har man ju plötsligt blivit så mkt mer "blödig".



Lycka till & hälsa karln från mig.

/Linda.J

Postat av: Benita

Publicerad 2010-10-20 10:47:55

Idag gör dom titthålsop. så det brukar inte vara så jobbigt. Tänk på mig jag har ju tagit ut både galla och lever och jag LEVER! Det kommer att bli mycke bättre för dig. Kram

Postat av: Doodle

Publicerad 2010-10-20 14:20:09

Det kommer säkert att gå jättebra, lovar att hålla tuttarna, tummarna och tårna för dig :)

Postat av: Linda

Publicerad 2010-10-20 19:57:57

Jo, jag vet- Jag har just slagit världsrekord i längsta kommentar ;-)



Jag ska (förhoppningsvis om jag inte ballar ur) göra en magsäcksoperation i vinter, en GBP. Ganska häftigt, ganska storslaget, ganska pirrigt.

Postat av: Anna O

Publicerad 2010-10-20 21:09:24

Jag kan komma och vaka vid din sida kompis. Hoppas du får tiden råfort så du knappt hinner fundera över narkosen.

Och trust me, det kommer gå jättebra!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela