Frida & Seth

Stor och liten...

Publicerad 2009-09-22 21:48:44 i Frida berättar...,

                        

Seth ville vara bebis i afton! Precis som Lilly ville han ligga på bordet och vila, så han avslutade abrupt sitt kvällsfika (youghurt och macka), stoppade in tutten och la sig tillrätta bredvid lill-tjejen!

                            

                                        


                              Här verkar inte Lilly vara överförtjust i att bli hållen av Seth..!

Jag berättade för Erika att idag var första gången Seth sa sitt namn! Vad jag har hört och förstått har han inte uttalat det tidigare, och det jag hörde idag var inte heller riktigt korrekt men ändå..! Jag pekade på hans foto på väggen på dagis när jag hämtade honom i eftermiddags och frågade vem den killen var..? "Ssiitt", svarade han!

Fast det är ju ingenting mot kusin Leo...som kan sitt namn utan och innan och till och med kan stava till det! L - E -O! Otroligt gulligt och imponerande!

Personalen på förskolan tycker också att det är roligt att Seth gör sig mer förstådd nu. Bara under de senaste veckorna har han blivit "äldre", stillsammare och leker bättre (kan aktivera sig längre stunder med samma grej) och han börjar prata mer och mer.

Exempel på ord han slänger sig med nu...

"Siinder" = sönder.

"Ssiikke" = cykel.

"Faffa" = farmor/farfar/mormor/morfar/äldre personer i allmänhet.

              


Man reflekterar nästan dagligen över nya manér hos Seth, nya färdigheter hos honom och man blir stolt säkert nån gång i veckan då man ser att sonen har hunnit dit i utvecklingen eller när han lärt sig klara av grejer smidigare än förut.

Fler saker Seth lärt sig och som vi faschineras över att han nu kan och hunnit lära sig..!


* Klär på sig och klär av sig själv! Fast ofta klär han på sig typ stövlar och kortärmat när det är minusgrader ute och vi ska stanna inne just då och tyvärr klär han gärna av sig i sängen och gärna ALLT vilket inte passar sig då han inte är pott-tränad än..!

* Han kan peka ut alla kroppsdelar på kommando! Från öga, öra, huvud, knä och tå till rumpa och hals!

* Han känner igen sig när man åker nånstans. Han vet hur mina och Patricks föräldrars hus ser ut till exempel. Han vet vart Anton bor. Han hittar direkt till chokladhyllan på Ica i Kåge!




                Fler saker kommer jag nog ihåg så småningom...nu är huvudet mitt trött... 
                                                                                                                   Sov gott!

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2009-09-23 17:05:24

Vilken rolig bild på när han håller i Lilly =)



och att han kan säga så pass mycket nu ändå. Jag minns när det bara var blublbublbull = boll



Så Seth har blivit stor nu alltså, leker lugnare och med mer koncentration. Ja, jag säger då det.. Snart kanske du t o m kan vara i ett annat rum på dagarna när han är vaken. Tänk dig att ropa: Seth! Vi ska fara på 5 min, gå på toan, klä på dig alla kläderna och koppla Tilde. Och när du sliter dig från datorn så står han där i hallen med Tilde bredvid sig och mössan på. Föreställ dig!

Postat av: erika

Publicerad 2009-09-24 23:15:00

tänk vilka fina barn vi har =) Tack för ikväll, det måste vi göra om snarast!!!

Postat av: Jottan

Publicerad 2009-09-25 07:47:26

Hon vaknade precis efter att jag kommernterat på FB.



SEn grät hon ganska mycket resten av kvällen och var totalt missövd.

Att gråta är liksom helt olikt henne.



Inatt har hon vaknat och ätit en gång (som vanligt), men då lckades jag ge henne välling i sängen 05:30 och få henne att somna om till 06:30 vilket är högst ovanligt.



Postat av: jos

Publicerad 2009-09-26 18:55:42

Har du börjat en kurs? Det har jag inte hört nåt om.. Hoppas du har kul på jobbet. Hannes har lagt sig, men ligger och smågråter. Mest bara för att han vill att nån ska komma och ta hand om han. Snart så sover han! Han ramla ner för sängen idag.. han och Rikard låg och vila och jag satt vid datorn och blogga. Duns och sen skrik.. Fick ett litet märke ovanför läppen å kanske lite på läppen. Han repade sig ganska fort ändå. Nu ska jag gå å ge han tutten!

Postat av: Jottan

Publicerad 2009-09-27 14:24:25

Hejsan. Nu tycker jag att det är dax för en uppdatering av dig! Vart var ni idag? Inte var det någon bil utanför er idag inte vilket resulterade i nyfikenhet.

Postat av: Anna O

Publicerad 2009-09-27 16:36:55

Nope, inte på stan, jag for däremot på Rusta och köpte en mörkgrå lurvig matta som nu ligger under soffbordet. Nu passar inte bordet in, så om några år kanske jag byter ut det.



Idag har jag tvättat fönster och städat toan och legat i soffan och halvsovit i 4 timmar. Skönt men ändå inte.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela