Frida & Seth

Åter till ordningen!

Publicerad 2009-10-27 22:37:55 i Frida berättar...,

Vad gjorde man på sin lediga tid innan man fick barn..? Vad gjorde vi ens på dagar, kvällar och helger innan vi kom hem med Tilde..? Hade mer ledigt utrymme i huvudet... Ingen av den dagliga planeringen på samma sätt, inte de ständiga tankarna och den här oron över ungarna, inte så många tider hit och dit (mer än att man kanske hade fler tv-tablåer färskt i minnet)..! Efter jobbet var man upptagen med bara det man kände för och hann träna, sova länge och..? Svår fråga det där. Vad gjorde man med sin tid?

I lördags hade jag och Patrick möjlighet att "bara vara" då Seth och Tilde sov hos MetaåLeffe! Vad är det då man saknar som man inte känner att man har tid med annars? Mycket. Gå på fest, strosa på stan i sakta mak, sova, sova, sova, koppla bort mamma-hjärnan...

När vi kom hem efter att ha lämnat av ungarna i Kus kom vi hem till ett tomt, tyst hus och började hallåa högt! Nästan eko!

Eftersom Patrick tyckte att jag var för snål förra året då vi skulle fira vår årsdag (då när jag inte ville äta på restaurang utan hämta hem pizza istället och äta i soffan) tyckte han att vi allt skulle sitta ner vid dukat bord nu och beställa, bli serverade och betala nota på plats! Sagt å gjort. Tatung blev det. Fläskfilé och potatisgratäng. Kaffe efter maten. Jättegott! Fast, inte lika mysigt som att bara vara vi två..!

Trots att hela poängen med att ha en barnfri natt är att man ska kunna slappna av och inte behöva tänka så mycket är det ändå väldigt stort att ha DET samtalsämnet ständigt på listan - ungarna - Seth å Tilde! "Undrar vad Seth gör nu..?" "Kolla, klockan är bara kvart över sju å vi är ensamma hemma i lugn och ro, tror du att Seth har somnat redan?" "Ha, ha, tror du Tilde sover i fåtöljen eller i skinnsoffan inatt?"

Vad är det man saknar och som man känner att man inte har tid till en vanlig helg? Att vara i synk samtidigt båda två, då man kan känna ro att se en film eller två tillsammans och inte behöva dividera över vem som ska stiga upp på morgonen efter...

Så efter ett stopp på Ica Torget och två fyllda kassar med godsaker senare, la vi oss tillrätta i soffan hemma med en Wallander-film och började vår riktiga myskväll! Utan en sprakande barnvakt eller en kissnödig hund..!

Det är liksom ingen hejd på oss när vi väl känner att "dagen redan är förstörd", alltså kalorimässigt! När jag la mig efter tolv mådde jag sådär ganska kasst... Godis och Cheeze Rings nedsköljt med Julmust borde man stoppa i sig med måtta..!

Men morgonen hägrade! Sovmorgonen! Med en extra timme att slappa på!

Jag steg upp klockan elva (gamla tiden) och kände mig nöjd då jag direkt kunde ställa tillbaka klockan ett snäpp! Hela dagen kvar liksom! 

Fastän vi kommit överrens om att hämta Seth efter hans lunchsovning var det ändå lite svårt att koppla av timmarna fram till dess. Jag har så svårt ändå att tänka mig att det fanns ett normalt liv före vi blev en familj och jag ville bara att ungarna skulle komma hem igen så allt kunde återgå till det normala! Helt dumt egentligen.

Årsdagen (vår sjunde sen vi blev ihop första gången) firas officiellt på måndag den 2/11. Då jobbar Patrick eftermiddag å jag sover väl när han kommer hem, men då kan vi i alla fall tänka på den mysiga helgen vi hade nu!

TACK MetaåLeffe för att ungarna fick sova hos er!   
                                                                            

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela