Frida & Seth

Dagens snackis!

Publicerad 2008-11-11 19:31:02 i Seth berättar...,

            

"Idag lyfte mamma upp mig ur sängen innan jag ens hade vaknat! Vilken morgon! Sen klädde hon på mig, gav mig välling i soffan och la mig i overallen... What? Jag som fått sova ända till nio fem dagar på raken innan detta, fick lov att åka bil före klockan sju imorse..! Till dagis! Det var ju i alla fall en glad överraskning!

På dagis satt/låg jag ett tag i en vattenpöl innan fröknarna kom på mig, jag slog huvudet i en bänk så de nästan trodde att jag skulle behöva sy nåt stygn, jag kramades med de andra barnen (fast jag har inte riktigt lärt mig när det är dags att släppa taget...) åsså åt jag köttbullar!

Nu ska jag bara gå igenom dagen lite för mig själv i min säng, sen måste jag nog sova, för det blir en tidig morgon imorrn igen... Mamma ska på personalmöte, och säkert diskutera dagens samtalsämne...

                                                        


Varannan timme är gratis på natten...

Orden kommer från två kvinnor som jobbar inom nämnda handikappomsorg. De arbetar efter ett tvättstugeschema och jobbar cirka en natt per vecka. Mellan klockan tolv på natten och sju på morgonen har de jourtid. Sju timmar, men enligt avtalet får de bara räkna och ta betalt för tre och en halv timma. De andra timmarna syns aldrig, de får inte tas upp i löneuträkningen.


- Efter tio nätter har vi jobbat en extra vecka som inte syns. På ett år har vi jobbat fyra och en halv vecka gratis. Vi vill att alla timmar ska räknas, det är det viktigaste, säger en av dem.



För en vecka sedan röstade EU-parlamentets arbetsutskott fram ett förslag som innebär att inaktiv jourtid ska räknas som arbetstid. I december ska hela EU-parlamentet rösta om arbetstidsdirektivet.


Vad tror du om detta, Anna?!?

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2008-11-11 23:00:18

Jag tycker att det är helt underbart och fantastiskt! Men jag befarar att det kommer bli fler vak nu än tidigare då de ändå måste betala full arbetstid så kommer de säkert dra nytta av det här och tilldela nattpersonalen fler arbetsuppgifter och på så sätt kanske skära ner på dagtiden...

Inget gott som inte lämnar en känsla av uppsvälldhet och illamående efter sig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela