Frida & Seth

Är det tänderna?

Publicerad 2008-01-08 15:18:02 i Frida W,

I två-tre dagar nu har Seth visat symptom och tendenser att det kan vara tänder på gång i hans lilla mun! Han är gnällig, allt blir jättefel och han skriker om han under vissa stunder under dagen till exempel tappar nån leksak eller har svårt att nå den, mycket fingrar i munnen för honom och så dreglar han. Sonen sover dåligt på natten. Mellan tre och fem inatt var han vaken, och jag tog han till min säng och försökte få honom att somna om. Gnäll, gnäll, gnäll... Efter dessa två timmar somnade han i alla fall, med fötterna vid min mage och med huvudet gosandes i extratäcket på andra sidan dubbelsängen! Plötsligt var klockan halv åtta, så ett par timmar till hade vi fått blunda!

"De första tänderna visar sig oftast i underkäken som en eller två framtänder. Sen kommer den ena efter den andra, och alla barn har fullt utvecklade mjölktänder vid 2½ års ålder."

Tydligen så...

"Det finns många missuppfattningar runt tändernas frambrott. Det är några som tror att detta ger feber och att tänderna orsakar öroninflammation hos barnet, och att det blir oroligt och inte vill sova, men det stämmer inte. Tandens frambrott kan i sig följas av lite orolighet - barnet gnager på leksaker och dräglar mer på grund av att tandköttet är ömt."

Han kanske snappar upp en bit av förkylningen från pappa..? Nu har Seth hursomhelst sovit i över två timmar från klockan ett, och fortsätter sina lugna andetag inne på sitt rum. Själv vaknade jag av telefonen som ringde för en en halvtimme sen, så jag har också fått vila nu när Seth är trött! 

Patrick är hemma idag med ont i halsen, så jag och Tilde åkte till Apoteket i Kåge för att köpa lite meducin. Samtidigt passade vi på att ta promenaden där, eftersom man är så nedrans less vägarna kring Ersmark! Vi gick längs älven, och sen över bron till skolan för att se om biblioteket hade öppet. Det hade de inte. Barn lekte i snödrivorna, och precis när vi passerar en av dem hör jag en liten tjej ropa till sina kompisar; "Så där ser Selma ut också! Fast hon är helsvart och mindre! Selma är helt svart och mindre! Och så har hon koppel".

Nu hoppas jag att vi får vara friska, sova hela nätterna och slippa ha mer ont här i huset. Själv är det väl synd att klaga, men det gör mycket till att Seth ska få tänder, det är halsont för sambon och att Tilde är i löpen!

Kommentarer

Postat av: Fröken Ostkrok

Publicerad 2008-01-12 01:05:05

Jag hade 4 tänder då jag var 4 månader och 8 tänder då jag var 8 månader :)

Inte för att jag kommer ihåg det, men mamma sa det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela