Frida & Seth

Vecka 38

Publicerad 2007-07-01 00:17:59 i Frida W,

Idag går vi in i vecka 38, efter 37 helt fullbordade graviditetsveckor, vilket nu innebär att det är tre veckor kvar till beräknat datum. Det ska bli intressant att se om min och min mormors övertygelse om att min bebis föds på hennes födelsedag ska stämma in, vilket då skulle flytta förlossningsdatumet till nu på onsdag, den 4:e juli...

Man vet ju aldrig hur det ska kännas, vad man kan förvänta sig (förutom nån typ av smärta), hur pass långdraget allting blir eller hur allt ska börja, men i eftermiddags kände jag nåt som kan ha varit nån slags värkar, med som en mensvärksliknande smärta i nedre delen av magen, och som höll i sig en kort stund för att sedan stråla ut i benen. Två värkar hade jag, sen ingenting mer. Lite besviket konstaterade jag att jag nog inte skulle få träffa min bebis idag heller...

Jag har läst att man ska kunna gå efter hur det var för ens egen mamma, om man ska komma att gå över tiden eller föda för tidigt. Om det stämmer kan jag lugnt slappna av till augusti...

Hela veckan och speciellt fredagen har bjudit på sömnlösa nätter för min del, trots mina insomningstabletter som jag fick hos barnmorskan... Jag var så nöjd och glad att jag skulle slippa våndas och vrida och vända mig innan sömnen skulle infinna sig, men ack vad fel jag haft. Inatt somnade jag inte förrän någon gång efter fem, då hade jag försökt läsa, se tv, klistra in kort i mitt nya album och duscha en extra gång, men inget hjälpte mot mina rastlösa ben!

En del kvinnor upplever att de känner sig nedstämda mot slutet av graviditeten. Jajamensan, det är otroligt synd om mig... Aldrig får man känna sig fin, aldrig får man förståelse från sambon, aldrig orkar man göra det man gärna vill och aldrig får man sova!

En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning. Been there, done that!

I vecka 38 är medelkroppslängden  50 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3200 gr.

Annars bjöd lördagen på festivalmat i form av en portion Langos och en Souvas - precis som det ska vara! Regnet höll sig borta under Markoolio-konserten och matrasterna! Efter dessa events samlades vi i parken ett gäng, snackade lite skit och Anna var så här glad när hon "barnvaktade" dessa tre Kusmarks- och Ersmarksungar!

image183

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2007-07-01 17:19:13

Men titta då! Jag har ju en hel barnhär.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela