Frida & Seth

Think big!

Publicerad 2007-07-07 12:35:46 i Frida W,

När man läser om symfys-fundusmåttet kan man ju lätt tolka det måttet som ett riktvärde på hur ens bebis ska se ut storleksmässigt när den kommer ut. Enligt min kurva blir det då minst en femkilos-klump! Men det har jag ju sagt hela tiden, så jag skulle inte bli förvånad.

Allting känns stort just nu. Magen inte minst. För ett par dar sen när jag stod i duschen fick jag även syn på ett par jättefötter i jacuzzin. Helt förskräck tupptäckte jag i nästa sekund att det var mina egna fötter! De har blivit så uppsvällda att jag inte ens själv kände igen dem till en början! Det var bara klimärkena mitt på foten som kunde avslöja deras riktiga ägare, då jag i flera veckor kliat mig till sömns, så jag vet att det har resulterat i såna skorpor. Ringarna runt fotleden har blivit till av såna korta sockar, trots att de är nån storlek för stora! Allting trycker på och trycker in!

image197

Vi pratade om stora barn här en dag, och om föräldrar som inte kan koppla dåliga matvanor till deras ungars överviktighet... Man ser ju program som "Du är vad du äter" och faschineras över hur dåligt insatta folk verkligen kan vara... Kostexperten i programmen går igenom kyl, frys och skafferi och slänger ut mängder med godis, chips, kakor, allting friterat, ölburkar och cola-flaskor på bordet och väldigt sakta går det upp ett ljus för familjen att; "Jaha... Är det därför vi har blivit så tjocka..?" Döh?

Jay Leno pratade i sin monolog för ett par nätter sen om hur vanligt det har blivit att föräldrar betalar stora summor för att en person ska komma hem till dem och aktivera deras barn. Jay hade också såna personer runt sig när han var liten, de kallades VÄNNER! Det är hemskt vad inaktiva dagens unga har blivit, det känns som att datorer och tv:n styr den mesta fritiden. Vart tog fantasin vägen, när man sprang runt och lekte i skogen... Lekar som burkas, pussleken eller vanligt hederligt krig? 

Jag har ju nu chansen att styra in mina egna barn i det jag själv minns som en härligt lekfull barndom, där man på vårens första torra dag var överlycklig över att få slänga in vinterskorna (läs; snow-joggings) långt in i garderoben och istället ta på sig gympadojjorna med kardborre, och sen bara i full glädje springa, fort och fortare! Vi lekte hus och byggde hela samhällen i skogen där man kunde ta sig ett "jobb" som sotare eller brevbärare, och vi lekte med käpphästar och anordade hopptävlingar där man kunde vinna såna rosetter och vi inspirerades av Lill-Babs och lekte "Vem tar vem" (sändes 1990-1992) i ett övergivet minibuss-säte! Det var tider det!

Det är ju ett tag tills min bebis ska ropas in för att "det är mat!", för min bebis vill ju inte komma ut ur magen än! Men sen går det väl antagligen jättefort och man får i sin medelålder säga saker som "oj, vad tiden går" och "jag minns när jag var liten...". Men vänta! Jag har ju precis dragit upp tidens gång! Ja, inte blir vi yngre! Ännu ett kompispar gifter sig idag och igår var jag och min sambo och köpte dräneringsslangar! Man samlar på sig nya vuxenpoäng mest varje dag, tycker jag!

Igår bar vi upp den nymålade byrån till bebisrummet, och jag sorterade alla de små kläderna efter storleksordning i lådorna. Senare idag ska jag sätta upp lite hyllplan på väggen för leksaker och fotoramar, och sätta skruvar liksom på undersidan, så man kan hänga kläder där också. Allt för att göra den kala väggen lite mysigare och mer praktisk. Det är även vuxet att tänka så praktiskt.

image199

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2007-07-08 01:06:19

Himmel och pannkaka så roligt det är att läsa din dagbok.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela