Frida & Seth

Kommer tomten med snö till julafton..?

Publicerad 2007-12-21 20:34:36 i Frida W,

Jag tror faktiskt det! För det lovade Pär Holmgern, meterologen på Svt, igår kväll. Under julafton och juldagen ska det snöa här, fast julfirarna i södra Sverige skulle få en riktigt grå jul med en massa blåst! Trist för dem.
                                                image639  Ja, se det snöar!

Idag kom en varg emot oss, när jag och Tilde var ute på promenad! Den var svart och vit och dök bara upp framför oss längst upp i en backe! Vad gör man i en sån situation?!? Jag hann tänka att det inte skulle va nån idé att försöka springa ifrån den, för vargar är snabba, och den skulle vara mycket smidigare i snön än mig om jag valde att vika av från vägen... Jag kopplade Tilde och såg vargen komma närmare och närmare... Sen såg jag att vargen hade en GPS om halsen. Skumt. Så klart visade det sig att vargen var en hund, en jakthund som var ute och strosade. Vi hälsade på varann alla tre, men jag var faktiskt lite orolig att den skulle attackera ändå, trots att han verkade så lugn och tillfreds. Allt gick bra, ett par jägare kom nån minut senare i sin Jeep och plockade upp hunden, och jag och Tilde kunde vända hemåt igen utan nån varg i släptåg. När vi kom hem frågade Patrick om jag nånsin sett en varg som var svart och vit..? -"Det kanske var en dalmatin du träffade"! Kul, jättekul.

Jag har gjort allt på min lista idag som jag skulle, fast julkorten var inte klara än och jag har för få formar för att kunna göra knäck. Men tanken är väl det som räknas, eller?

Men imorgon ska det kokas!                                                                                 

KNÄCK - Klassikt julgodis

  • 2 dl strösocker
  • 2 dl ljus sirap
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl hackad mandel 


  • Blanda socker, sirap och grädde i en kastrull. Koka blandningen utan lock tills en droppe av smeten stelnar i kallt vatten och kan rullas till en kula. Rör då och då under kokningen. Tillsätt mandel. Fyll smeten i knäckformarna med hjälp av två teskedar.
                                                                                   image640

    Kommentarer

    Postat av: Anna O

    Publicerad 2007-12-21 22:41:42

    Till mina bröder har jag filmer, nya Dieselparfymen och en t-shirt från Jack and Jones fast den fick mamma ta över eftersom hon saknade klapp till Lillebror. Hoppas det hjälpte.

    Postat av: Jottan

    Publicerad 2007-12-21 22:58:49

    Jag kokade knäck igår med Emil. Det gick superbra!
    Tips är att koka i stekpanna, det går på bara 10 min.
    Ett annat tips är att använda de där vällingmåtten som följer med alla mjölersättnings och välingpaket man köper. De har ju långt skafft och är precis samma storlek som en knäckform. Spiller inte heller, det gick superfort och jag spillde inte en droppe!

    Lyxka till!

    Postat av: Jottan

    Publicerad 2007-12-22 19:18:45

    Det är ju helt sjukt vad jag lyckades stava fel på min förra kommentar. Jag blir så ivrig att mina fingrar bara flyger omkring på tangenterna när jag ska skriva :-D.

    Kommentera inlägget här
    Publiceras ej

    Kategorier

    Arkiv

    Prenumerera och dela