Frida & Seth

Sjukstuga...

Publicerad 2008-03-17 13:42:54 i Frida W,

Idag har vi sjukstuga här. Jag har jädra ont i halsen då jag sväljer, Seth har grinat hela natten, är snuvig och naturligtvis ont nånstans, men vi kan inte så säkert veta var då han inte kan säga mer än "uuuäääähh" och "ga, ga, ga"..! Patrick har en orolig mage, och är rädd att Liddes magsjuka ska ha smittat honom!

Tilde ångrade nog att hon följde med oss hem igår, för hon har inte kommit undan lill-killens gråt och skrik inatt. Hon verkar helt slut, stackarn!

Jag och Tilde var ute i snön idag, och båda två höll på att halka och bryta benen ett par gånger innan promenaden var slut, och vi drog in en hel del "lapphandskar" i huset också. Nu ska det alltså bli vinter igen...

Just nu har Seth äntligen kommit till ro en stund, och han ligger och sover på sin pappas mage i soffan nere. Jag hoppas att vi snart kommer på hur vi kan få honom att må bättre!

"Skrik och gråt hos barn väcker starka känslor hos föräldrar. Känslor som kan vara både kärlek och ilska. Det är känslor som man ibland inte kan kontrollera. Både mammor och pappor kan bli svettiga av att höra sitt barn skrika. Pulsen ökar, man blir stressad, och hos mammor som ammar kan mjölken antingen rinna till eller sina i brösten. Det blir ofta en jobbig situation för föräldrarna som känner att de inte räcker till."


Orsaker till "normal" skrikighet

  • Behov av närhet, barnet kanske säger "jag vill vara tillsammans med dig", "jag vill komma upp i din famn".

  • Behov av stimulans: "jag vill se något annat än sänggaveln eller taket".

  • Överstimulans, för mycket händer runt om: "jag vill vara för mig själv ett tag".

  • Rädsla och oro, barnet vaknar på natten och känner inte igen sig: "det är inte likadant som när jag somnade".

  • Hunger, törst.

  • Obehag: "jag har kissat och är blöt i blöjan", "jag har bajsat", "jag ligger knöligt".

  • Ont, till exempel från tänder.

  • Barnet är för varmt eller fryser.

Kommentarer

Postat av: Fröken Ostkrok

Publicerad 2008-03-17 14:57:41

ahhahaa.. jag såg det nu..
Fixat och ändrat :)

Hoppas att ni blir lite friskare och att ni slipper all förkylning och s¨ånt tråk.

Postat av: Fröken Ostkrok

Publicerad 2008-03-17 15:11:37

Hahhaha, you´ll never know..
Jag tror inte att mamma skulle bli så nöjd då..

Vi får se, jag börjar med semestra i L.A, så får vi se vad det blir av :)

Postat av: Anna O

Publicerad 2008-03-17 20:51:43

17 st idag..
Fan jag måste skärpa mig och blogga nåt världsomvälvande nu.

Postat av: Anna O

Publicerad 2008-03-18 11:35:00

Trevligt att du gillade bilden =)
Apropå "raka sidor" så tycker inte jag alls om det. Min handledare som jag hade under b-uppsatsen sa att det inte var läsarvänligt att ha det så. Jag blev så glad! Äntligen någon som tycker som jag =)
men om du tycker det är jobbigt att läsa så är det ju bara att markera hela texten och sen klicka på "raka sidor"-knappen. Klart och betalt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela