Frida & Seth

Tisdag all day long...

Publicerad 2011-02-22 19:45:06 i Frida berättar...,

05.17 - Patrick ringer i mild panik över att tro sig ha glömt stänga luckan till pannan i köket när han startade elden innan han for- "stig upp och kolla den direkt"! Den var stängd.

06.10 - Seth släpar sitt täcke och kudde in på mitt rum och lägger sig tillrätta i min säng. "Här kommer lilla Ludde", liksom.

06.30 - Seth som redan har slagit på tv:n där nere ropar efter min hjälp ända tills jag lyckas hasa mig ur sängen (5 minuter senare). Han vill ha "shiil, ssöölt å shocker"! 

06.40 - Facebookar en stund medans Seth käkar frukosten.

07.05 - Seth börjar fundera på när vi ska åka till "shörkkan". Om fyra timmar typ, svarar jag.

07.20 - Seth brassar igång stereon i köket och dansar! Han försöker få mig att breakdansa lite jag också. Jag avstår, men klappar takten medans han snurrar på rumpan!

07.30 - Seth ser mormors bild på min Facebook-sida och vi börjar prata om strandbesöket vi ska göra med henne och Fanny när det blir sommar! Seth makes sure också att jag inte glömt bort att han fyller år "på shåmmarn" och visar upp fyra fingrar - again!

09.00 - jag har hunnit rasta Tilde, vila lite på soffan, elda mer och slår mig ner i soffan med en filtallrik. Seth vill ha "chamchurgar".

09.05 - finner mig själv, snäll mamma som jag är och tacksam för att gossen vill äta, stå och steka en hamburgare. Det första brödet värmer jag för länge i mikron och tänker; "tja, jag får väl offra mig och äta min med rostat bröd på fredag".

09.15 - Startar diskmaskinen. Går tillbaka till mitt fil och mina flingor.

09.45 - Frukost framför frukost-tv - check.

09.46 - Diskmaskinen har kört ut allt vatten på köksgolvet. Sms:ar Patrick att det bara är att byta ut allt. Får till svar att först när det står en splitterny skoter på gården får jag igenom att byta köksgolvet! Funderar starkt på att skriva "en splitterny skoter" i snön innan han kommer hem från jobbet.

10.30 - väckaren ringer. Har halvslumrat en stund till under filten.

10.40 - slår av snoozen.

10.50 - slår av snoozen. Seth har hunnit hämta byxor/tröja och klätt sig plus hämtat tandborsten, alltefter mina kommandon från soffan. Han stoppar även 16 kronor i form av tre mynt i jeansfickan.

11.00 - Rycker på axlarna åt spegelbilden min. Ombytt i alla fall. Orkar inte kamma mig - mössa på idag.

11.05 - Promenad med Tilde. Överraskande härligt väder idag! Seth skrattar åt en "lång gajs" som Tilde lämnar efter sig. Jag får plocka upp den.

11.25 - Bilen startar på tredje försöket. Kör för säkerhets skull en liten omväg upp till kyrkan för att värma upp batteriet. Vill hålla mig väl med det inför morgondagen.

11.40 - Äter min medhavda kroppkaka med sylt. Sköljer ner med vatten. Seth leker hej å hå lite överallt i församlingslokalerna och har inte tid att äta eller fika.

11.50 - Jag tänker på att Seth ju redan har en hamburgare i magen så jag köper en första kopp kaffe och äter upp min banan i lugn och ro medan jag snackar lite med de andra mammorna runt bordet. Tar sen påtår.

13.00 - Färdigpratat, färdiglekt och lekrummet städat. Dags att bege sig. Seth får mild panik när han kommer ihåg att han har glömt att köpa kaka den här gången! Han rusar genom huset och in i fikalokalen - det finns kvar kakor, yes! Han försöker köpa två mini-delicatobollar för 1 spänn, men tanten i kassan säger att hon vill ha en guldtia istället. 

13.05 - Seth kan i lugn och ro klä sig med två góbitar i säkert förvar i min Ica-kasse. En ska hans "koppis Anton" få sen.

13.05 - Vi stannar kvar utanför kyrkan och ser på när ungarna åker i en stor snöhög ett tag. Anton slår följe med en tant på gatan (hans farmor) så playdaten uteblir.

13.45 - Seth äter TVÅ delicatobollar. Dricker saft till. Jag och Tilde fyller på ved i banankartonger och hämtar posten. Eller, Tilde bär bara ETT kuvert.

14.15 - Jag och Seth "gyyser" tillsammans under filten i soffan. Jag säger att det är supermysigt och blundar lite. Seth håller med, fast han ligger vaken och ser film.

15.20 - Seth "gåtte gadaa"! Vi fyller upp badkaret. Jag lutar mig mot elementet och läser nyaste "Uti vår hage" medans han kör racerbåt bland bubblorna.

15.45 - Patrick kommer hem. Seth har torkat invirad i handduk i min famn och är på springhumör! Han springer många, många varv mellan köket och vardagsrummet.

Emellanåt stannar han upp och säger att han "är heelt suuut". Han hinner också "guusa Tilde" innan hon och husse går på promenad, äta kroppkaka och mera "shiil". Han är fortsatt naken fram till sju.

19.00 - Pyjamas på. Sängkläderna på plats i hans egen säng igen. Godnatt! 

Kommentarer

Postat av: Jottan

Publicerad 2011-02-23 06:37:13

Jäklar i mig så effektiv dag! När man spaltar upp det så där så är det ju minst tre dagar i en!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-02-23 23:07:54

Det måste vara asballt att hänga på fejjan 06.40.. :)

Postat av: Cilla

Publicerad 2011-02-23 23:08:37

De va jag som skrev de! :)

Postat av: Frida

Publicerad 2011-02-23 23:47:11

Vilken lång & mysig dag:)))

Postat av: Lappkullan

Publicerad 2011-02-24 02:47:28

Ja jag håller med, inte illa frida :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela