Frida & Seth

Om att tiden går fort..!

Publicerad 2010-03-24 19:37:33 i Frida berättar...,

För två år sen...

Jag kan sitta länge och se på medans Seth utforskar allt runtom honom. Hur han försöker komma på sätt att ta sig fram, över, upp och hur han prövar att nå här och där. Intressant att han inte riktigt lär sig att han får ont i fingrarna när han klämmer dem i lådan till tv-bänken, utan han testar ett par gånger till under dagen..! Det är häftigt att tänka hur fort det har gått för honom att lära sig allt det här som att krypa, greppa, kasta..!

När Tilde kommer in i rummet där vi befinner oss har jag märkt att Seth blir så glad och får fram ett "T", som att han är på väg att säga "T-ilde"! Och idag när lille Nisse kom nära, lät han också "T". Kan han mena "T" = hund? Eller läser jag in för mycket i detta, för jag tror att Seth är en superbebis?


NU...

Jag blir helt förundrad av Seths ordförråd och alla hans meningar! Han kan berätta om saker man inte trodde han hade nån aning om vad det heter och i lördags hälsade han mig med ett "hej Frida" när jag kom för att hämta upp honom hos ett par kompisar i Kus..! Då var han för cool för att ens krama sin mamma inför sina polare! Milda makter, säger jag bara!

Jag säger ofta till honom att han är så duktig på att prata och då ler han och svarar "jaa" med liten röst! Men precis när jag berömde honom igår kväll kom jag att tänka på att det bara går fortare och fortare nu och snart är han en riktigt stor kille..!

Fantasilekarna blir fler nu också och han lever sig verkligen in i tex. hur busigt en katt kan bete sig..! Vi har ibland denna "katt" hemma hos oss och Seth plockar gärna upp den och kastar upp den i luften lika fort..! "Men oj, kastade du iväg katten"?!? Åsså ler Seth med hela ansiktet och skrattar! "Men! Katten for ju upp i gardinen"! Visst! Och Seth blir alldeles till sig, hoppar spralligt och ropar ner den däruppifrån! Å kastar igen när han väl fångat den! "Neeej, nu sprang katten in i köket och titta... den dricker upp Tildes vatten"! "Nääää, gääääp (hjälp)! Killeeee - kom"! Åsså försöker han få henne att engagera sig i jakten också!

Annars är det i princip ständig rörelse som gäller för Seth och han är inte sen på att hitta på grejer att syssla med! Just nu är jag bara glad och nöjd över att han kan sitta still på sparken tillräckligt länge för att Tilde ska få sig en kissrunda! Det är oftast lite svårt att ha med sig båda ungarna på promenad så tempot och sträckan ska passa dem båda..! För Seth "kan säälv" mycket nu och börjar bli riktigt bestämd i sina åsikter om hur allt ska vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela