Frida & Seth

Seth fick nytt smeknamn idag!

Publicerad 2009-01-14 21:39:33 i Frida berättar...,

Nu sover Seth efter en lång dag på nya dagiset. Vi åkte dit vid nio (jag hade ställt väckarklockan på åtta ifall vi skulle vara trötta i morse, men Seth ville upp halv åtta istället) och vi åkte därifrån klockan tre. Då hade vi varit med på morgonsamlingen (eller, jag var med, Seth sprang runt och undersökte rummen och Pärlans städredskap så klart), vi hade varit ute och lekt, vi åt lunch (mexicanasoppa - vilket skämt - buljong med tunna, tunna spagettistrån i), Seth blev vaggad till sömns ute i vagnen (jag åkte hem en och en halv timme medans han sov) och sen var det mellanmål innan vi tackade för oss.

Det är ett jättefint dagis. De har en stor hall med kort korridor till toaletterna (med såna mini-toaletter där sitsen knappt når upp till mina knän), ett stort kök/samlingsrum, en ateljé, ett dockrum, ett läsrum och ett legorum. Mycket fräscht och ljust!

Det går 19 barn där på dagiset. Åtta av dem är femåringar och det är flest tjejer. Seth började leka på en gång och hade fullt upp med att dra ner saker, känna på allt och springa mellan rummen, medans stortjejerna lekte hund och katt, byggde koja och hade bjudning vid köksbordet i dockrummet. Nån gång emellanåt hittade Seth in till dem och störde på olika sätt. "Men Seeeeth" lät det när han till exempel drog ner filten som utgjorde taket på deras "hus"! Men Seth fortsatte bara obekymrat sin färd till något annat rum.

Personalen tror, liksom jag, att inskolningen kommer att fortsätta galant, och de var imponerade av hans oräddhet och hans företagsamhet! Han skulle alldeles säkert inte sakna mig om jag åkte hem direkt imorgon bitti...

Det var i samlingsrummet som Seth upptäckte rutchkanan, och i den kan man krypa igenom olika hål, åka kanan ner och busa! I den lekte han tittut med de större barnen och de tyckte han var så söt! Då kom en kille fram och sa hans namn; "Seth"..."svett"! 

Jag kunde nästan inte hålla mig för skratt och jag blev impad av treåringens snabba sätt att tänka! Vi har aldrig tänkt på att Seths namn går att rimma med det ordet..! När vi spånade i namnfrågan när han var lill-pyttliten var det andra namn som vi genast slog bort för att han skulle kunna bli retad, men med namnet Seth har vi bara klurat på; "har du sett Seth", "ready, Seth, go" och sånt.

Senare, när vi lämnat dagiset och kommit hem till min syrra Carro, berättade jag om Seths nya smeknamn/öknamn och vi skrattade så gott åt det! Jag vände mig till systersonen som stod bredvid mig och sa "jaha, vad ska du få kallas då, Leo"..."deo"! 

              
                                Tänk, vilket team! Leo Deo och Seth Svett!

Jaasi, barn ändå! Dagsifröknar får nog höra alla möjliga klokheter och roliga säg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela