Frida & Seth

Taklagsfest..?

Publicerad 2008-07-31 22:23:59 i Frida W,

Har jag berättat om att taket är på plats på garaget?!? Nu är det i princip färdigt, bara dörrar, fönster och målning kvar (plus en massa småtjafs som jag inte förstår mig på)! 

                        

Já bá - jä!


Jag städade lite ute på gården igår kväll, la in alla spikkartonger och verktyg under tak i garaget, och när jag stod där inne såg jag mig omkring i detta stora...partytält!


Jag fick min idé där på plats, och har nu lånat hem pappas karaokemaskin, och tänkte höra mig för om någon är intresserad av en liten fest i vårt garage imorgon kväll?




"Ta määääj till haavväät ååå jör määäj till kuung"!


Good to know...


Taklagsfest är en traditionell fest med sitt ursprung från den tid då man tog hjälp av grannar för att bygga sitt hus. Man tackar de som byggt genom att hålla en stor fest då taklaget är på plats, det vill säga när takstolarna rests och takåsen har lagts. Festen kallas också taklagsöl, eftersom åtminstone förr i tiden ölet var ett av de viktigaste inslagen i festandet när taklaget var på plats.


En taklagsfest ska enligt traditionen markeras med att man pyntar det nybyggda taklaget, oftast med en krans eller flagga på en gavel. Festen kan hållas uppe vid takbygget, men kan lika gärna hållas på marken eller på någon helt annan plats.


En variant på traditionen är att om husägaren är ogin och inte bjuder på taklagsfest, så hänger byggarna en halmgubbe i stället för en krans uppe på gaveln. Detta skedde exempelvis vid byggandet av tunnelbanestationen Fittja i Stockholm 1972.


Då nocken lagts, kan man fira även just detta moment med en så kallad "ryggåskanna", förr i tiden firade man detta med brännvin och annan undfägnad.

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2008-08-01 12:01:04

Men du så trevligt! Kareoke =) JÄ!

Postat av: Jottan

Publicerad 2008-08-01 21:46:59

Men.... jag har som tappat min mage nu. Den finns nästan inte längre.

Postat av: Jottan

Publicerad 2008-08-02 18:24:41

Stickan har liksom lagt sin oanständigt långt ner. Lite så där att man inte kan visa för folk.



På det viset syns det inte riktigt lika mycket som det gjorde tidigare.



Men... jag får väl ta mig till spelgeln med kameran och fota lite. Kanske syns det lite skillnad från förra bilden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela