Frida & Seth

Elva månader gammal...

Publicerad 2008-07-02 19:54:03 i Frida W,

Nu är han en liten kille, som har blivit så stor ändå! Han går mest nu, han kramas hela tiden, han showar och jobbar på, flinar och smilar hur stort som helst - han är alldeles underbar!
                      

Han är som en liten person, som man lär känna mer och mer. Det är hela tiden små egenheter som visar sig hos honom, som är så roliga att upptäcka, det är så mycket som han lär sig och framsteg som han gör!

För en månad sen tog han sina första två steg, nu har han övat sig och går ibland mer än han kryper (eller går som en apa - som vanlig krypning fast med helt raka ben å rumpan upp i vädret)!

"Ditt barn förstår mycket av vad du säger och babblar själv ofta korta nonsensmeningar."  Jo, ibland kan han sitta med sina leksaker och prata på en lång stund, sjunga lite emellanåt, prata lite till  - ett språk man inte förstår än - och det är så roligt att bara sitta och se på när han roar sig själv och övar å prövar!

Seth smaskar ljudligt när han ser vällingflaskan på morgonen, eller om det till exempel står en fruktskål framme! Då visar han verkligen att han vet vad man ska göra med mat - tugga och svälja!

En natt, kanske förra veckan, var han och var ledsen. Jag tippar att det var lite träningsvärk efter allt han gått. Jag var så trött där vid fyra, så jag tog honom till min säng och så la vi oss båda två där. Han somnade på en gång på min kudde, med sitt lilla ansikte mot mig. Jättemysigt var det! Han snarkade lite ibland, sen kom lillhanden och kliade lite på min arm och jag låg bara och log åt honom. Rätt var det var slängde han upp ena benet på min axel (han är vig) och sov vidare så. Sen vände han sig plötsligt helt om så vi låg i sked istället, och så blev han stilla och andetagen lugnare. Jag fick försöka hålla mig för skratt! Till slut satte han sig käpprak upp i sängen, tittade sig omkring, kollade på mig, vände blicken åt sin högra sida där dubbelsängens andra halva var helt tom, sånär som på ett bulligt duntäcke, åsså slängde han sig med armarna ut rakt ner i det gosiga! Snark, snark... Jag fattar nu hur det kommer sig att man kan hitta Seth i konstiga ställningar och i olika ändar av sängen..! Men nu lyfte jag upp Seth igen och bar in han til sitt eget rum, för jag ville ju också få sova lite! Han mojsade ner sig i sitt eget täcke och sov sen hela resterande natten där! Ja, och så var den kvarten av mamma-son-mys slut...

    
       Här ser man hans jokerleende, bakom måttstocken!

Seth sover fortfarande jättebra på natten, från sju på kvällen till sju-åtta på morgonen! Han sover också fortfarande två gånger under dagen, och jag måste höra med hans förskola hur deras rutiner ser ut, så man kan pröva styra tiderna lite efter deras mattider, tänker jag... Om sånt behövs...

 
                   Sonen börjar på förskola om två månader! 
                                               Hjälpas! 
                                  Det går så fort just nu!

Sen måste vi bli bättre på att äta tillsammans, samma mat! För Seth är så nyfiken och tigger precis som Tilde vid matbordet - nu duger inte hans egen mat ibland! Jag ska pröva laga Sethvänlig mat igen, så han lär sig äta riktig mat ordentligt innan det är dags för förskolelärarna att hjälpa honom vid matbordet!

Ooh, nu fick jag en liten klump i mammamagen - Seth ska lämnas till främmande folk.. Och jag avslutar min mammaledighet nästa helg..!

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2008-07-02 21:54:41

Det har verkligen gått fort. Han ser så lycklig ut hela tiden. Värsta energknippet som man bara måste må bra av. Jag har en nära vän som ska ha barn nu om 5 veckor och var på stan me henne och shoppade lite kläder idag. Det är så gulligt. Men jag kan ju inget om sånt där. Vad är roligt att få i present när man ska få barn? Jag har lärt mig idag att de iaf har stl 50 ungefär när de föds.

Postat av: Anna O

Publicerad 2008-07-02 22:58:51

Det finns botemedel mot avslutad mammaledighet.. if you know what I mean ;)



Nu har jag fått upp remsorna på väggen så imorrn smäller jag upp nätet. Jag märkte nu att det var ju två nät som inte sitter ihop i mitten. Jag blir ju helt paranoid när det gäller småkryp så jag måste tråckla ihop de här två nu så det inte finns minsta tillstymmelse till chans för kräken att ta sig in hos mig. Hittade nåt äckligt kryp i en kastrull idag också.. Hur lyckas de?!

Jag hatar Hatar HATAR kryp och flygfän!



Nu är klockan typ elva och jag ska mingla runt på nätet en stund till. Sen ska jag lägga mig och läsa i minst en timma i min sista Harry Potter-bok.

När jag väl läst ut den kommer en sån där lyckans stund när jag får välja ny bok.. =) Kanske det bästa jag vet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela