Frida & Seth

Rester till söndagsmiddag!

Publicerad 2008-08-17 21:11:59 i Frida W,

Det brukar ju inte alltid locka så bra med rester till middag, men Lindholm, Stefan och Erika kom i alla fall! Killarna åkte till och med iväg från jobbet ett tag för att få smaka på våra langos!

                  

                  

                  

LANGOS

ca 16 stycken

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 stor kokt potatis (riven)
1 tsk salt
ca 7 dl vetemjöl
1 dl mjöl till utbakning
olja till fritering


Rör ut jästen i det ljumma vattnet. Blanda med riven potatis, salt och mjöl. Arbeta till en slät, blank och ganska lös deg. Jäs degen 35-40 min.


Arbeta in lite mer mjöl i degen på mjölat bakbord.

Dela degen i 16 bitar.

Kavla ut ovaler, ca 15 cm långa (jag gjorde dem som tekakaor men tunnare). Jäs dem ca 10 min (jag jäste dem på diskbänken).

Hetta upp olja, 3-4 cm i en tjockbottnad panna eller använd fritös(jag tog wokpannan). Fritera bröden någon minut per sida tills de är gyllenbruna. Lägg upp på galler eller hushållspapper.

Ät langos med gräddfil eller creme fraiche, hackad lök, riven ost, strimlad skinka, svart eller röd stenbitsrom.

                    
                             Man blir lätt proppmätt och lite trött av maten..!

Kommentarer

Postat av: Erika

Publicerad 2008-08-18 00:02:15

Oh my god! DELETE!!! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela