Frida & Seth

I faderns, och Sonens och den Helige Andes namn...

Publicerad 2007-11-19 12:11:31 i Frida W,

Det var igår vi stod i kyrkan inför alla släkt och vänner, lite smått nervösa för vi visste inte riktigt hur allting skulle gå till, vi anade att Seth skulle kunna börja grina mitt i allt och jag anade att jag själv skulle kunna fälla några tårar just för att vi var i kyrkan och psalmer och musik skulle spelas...

Allt började med psalmen "Tryggare kan ingen vara", och plötsligt var allt klart och Seth var döpt och välkomnad in i Guds familj och kyrka. Vår son skrek när han fick vattnet på huvudet, jag höll mig från gråten trots att det var lite svårt under tvärflöjtsspelet och "Can you feel the love tonight", Patrick tackade Gud för vårt barn, Josse läste Evangeliet och RickarT var en stolt fadder som la sin hand på Seths huvud tillsammans med oss andra.

image485

Efter själva kyrkceremonin, begav vi oss till församlingshemmet där jag, Patrick, Anna och Josse förberett fikat under förmiddagen. Anna anlände strax före oss till Kusmark vid tiotiden på morgonen för att baka Pollykaka, och Josse kom med bilen full av kakor som jag hade förvarat i hennes frys fram till dopdagen. Vi flyttade bord, ställde fram porslin, vispade grädde, garnerade tårtor, fixade frisyrer och tittade hela tiden på klockan för att försäkra oss om att vi skulle hinna till kyrkan i tid.

Allt gick som planerat under dagen, fast lite förvånad blev jag allt när jag igår kväll fick packa in fem påsar med muffins och sex glasslådor med kakor i frysen hemma, fika som aldrig blev uppätit under tiden fikabuffén stod framme! Och jag som våndats och grubblat alla nätter senaste veckan; "ska det finnas nog med fika åt alla, måste jag inte baka lite till"!

Gästerna fick ta ett kort "inne i ramen" som vi ska framkalla och klistra in i albumet som de sedan fick skriva en hälsning i. "Lycka till i livet", var den populäraste frasen och meddelandet till Seth. Ett kul minne för honom sen att bläddra i , och skratta åt hur alla "tanter och farbröder" såg ut för läääänge sen!

    

   

   
Fyra generationer

 
Min syrra Carro, hennes son Leo, min mamma Kerstin, jag, Seth och min mormor Inga.


Min pappa Lars, Carro och Leo, jag och Seth och min farfar Arne.


Några frågor om Seth som gästerna fick roa sig med under fikat...

"Om det blir en pojke"... Vilket namn hade både Patrick och Frida bestämt sig för under graviditeten?


1. Hasse


X. Vidar


2. Faló


Patrick och Frida hade redan innan förlossningen sett ut ett passande namn om de skulle bli föräldrar till en son - Vidar. Men det föddes ingen Vidar. Det namnet kändes inte rätt. Pojken fick under hela tiden på BB heta "gossebarnet Wikström", och under de första dagarna hemma gick han under namn som "gubben", "älsklingen" och "du". En vecka gammal fick han så sitt tilltalsnamn. Patrick och Frida enades till slut om "Seth", ett namn de hittat i en namnbok. Seth betyder "ersättare, telning".



När är Seth född?


1. På beräknat förlossningsdatum


X. Tre veckor tidigt


2. Senare än beräknat


Efter ultraljudsundersökningen fastslogs förlossningsdatumet till den 21 juli. De blivande föräldrarna gick i väntans tider (länge...). Speciellt Frida, som valt ut ett eget datum - redan den 4 juli och var helt inställd på den dagen. Folk runtomkring väntade också tålmodigt, en del tittade på magen och gissade att barnet skulle födas redan i maj..!


Övervänt gick Frida och misströstade sista tiden att det ens nånsin skulle sätta igång. Sex dagar över tiden lät det så här på bloggen;


"Idag har jag laddat för "hemmaigångsättning" genom att hämta ut bilbarnstolen från Barnens Hus, ätit kryddstark mat, druckit en lättöl (som nog allt påverkade min skalle lite), gått promenader och gått upp och ner i trappan här hemma ett tag. Fast Patrick har velat stoppa mina försök, eftersom han sov så dåligt inatt! Aah, nu är det inte läge att vilja fördröja det hela!"


Tio dagar över tiden föddes Seth, äntligen!



Om ni har koll på karaktärsdragen för olika stjärntecken, vet ni redan vilken typ Seth kommer att bli...


1. Generös och stolt


X. Kommunikativ och rastlös


2. Energisk och barnslig


Generös och stolt som ett Lejon.

Kommunikativ och rastlös som en Tvilling.

Energisk och barnslig som Väduren.


Seth är född i Lejonets tecken (23 juli - 22 augusti). Det sägs att Lejon ofta är mycket romantiska och känslomässigt passionerade. De älskar lojalt och är generösa med känslor. Från början till slut nöjer sig Lejonet inte med mindre än kungligt skinande förhållanden. Hans största gåva till världen är ett stort och förstående hjärta.


Just för att Seth är ett Lejon spelades ledmotivet till "Lejonkungen" under dopet.



Varifrån kom Seths andranamn Alexander?


1. Från Patricks sida


X. Från Fridas sida


2. Faddrarnas påhitt


Seths gammelmorfars pappa, hette Alexander i andranamn. Seths morbror heter Alexander i andranamn. Seths gammelmormor heter Alexandra i andranamn. Så Seth följer bara traditionen, från Fridas familjs sida.


Vem spelade tvärflöjt under dopet?

1. Seths syssling


X. Seths kusin


2. Seths fadder


Victoria är Patricks kusin, och därmed Seths syssling. Den andra låten hon spelade under dopet var "Himlen i min famn", en låt av Carola.



Seth var lite trött efter dopdagen vid middagstid...



Senare på kvällen var han helt utslagen!

   
Idag på morgonen vaknade han med ett leende som vanligt! Här testar han sin doppresent - gåstolen!

Det var det!

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2007-11-19 15:55:09

Underbara kort hörrödudu.
När Seth ligger helt utslagen på sina presenter var absolut roligast =)
Precis sådär kände jag mig också igår kväll, jag gick och la mig jättetidigt, fortfarande helt hög på allt socker jag fått i mig under dagen.
Men det var värt varenda korn!

Postat av: Thesso

Publicerad 2007-11-20 12:52:46

Nanting så häfti gåstol han fick!!

Postat av: Jottan

Publicerad 2007-11-20 13:43:37

Grattis till lille Seth! Hoppas dopet gick smidigt och att ni slapp stressa igenom hela dagen.

Postat av: Jottan

Publicerad 2007-11-20 19:24:04

Jag är ju en sån traderanörd att jag köper nästan allt där ;-). De kostade endast under hundralappen ink. frakt. Jag superälskar tradera!

Postat av: Sara Ostkrok

Publicerad 2007-11-20 23:57:26

Superfina bilder, underbara!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela