Frida & Seth

Mumma kardemumma

Publicerad 2007-06-21 18:37:45 i Frida W,

Imorgon är det återigen midsommarafton, en av årets höjdpunkter på listan över festligheter! Vi ska på knytkalas i Kusmark ett gäng, där temat för maten är fisk! Det ska bjudas på bland annat sill, surströmming, lax, räkpaj, silltårta och mandelpotatis! Kanske finns där även en fiskdamm, då jag tippar att minst ett par småknoddar kommer att tulta runt där under middagen!

Jag zappade mellan tv-kanalerna en dag och fastnade framför Saras kök, där de höll på att förbereda en härlig picnic-korg! Dessa bullar knådade jag ihop i tisdagskväll, och de var verkligen helgoda och perfekta för mitt kalas!

image129

Blåbärsbullar modell JÄTTE!


13 dl mjöl
5 dl mjölk
150 g smör
1½ dl socker
25 g jäst
2 msk kardemumma
1 tsk salt
1 paket blåbär, frysta
150 g mandelmassa
1 påse mandel, flagad
 
Smält smöret i en kastrull. Slå på mjölken och lös upp jästen i vätskan.


Tillsätt sockret och mjölet (men spar 2 dl till utbakning) och blanda till en deg som ska vara lite kladdig.


Låt vila i rumstemperatur i minst en timme, gärna längre.


Sätt ugnen på 175 grader.


När degen jäst färdigt delar du den i fem delar, som du med mjölad hand plattar till så att de blir ca 1 cm tjocka rundlar. Lägg på två plåtar och häll på blåbär, riven mandelmassa och flagad mandel efter behag.


Grädda 15 min.

Kardemumman gör susen i denna bulldeg, och blåbären ger en läcker finisch på läpparna efter fikastunden! Dessa stora läckerheter är perfekta som picnicfika, och en bulle räcker lätt till 4-5 personer!

Så sätt igång att baka!

Kommentarer

Postat av: Anna som gillar fika

Publicerad 2007-06-22 01:10:59

Det lät ju supergott. När du är trött och vill vila kan jag ta hand om ungen och laga bullar åt dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela