Frida & Seth

Förvärkar

Publicerad 2007-07-05 22:31:22 i Frida W,

Idag var ännu en tid inbokad hos barnmorskan, där fick jag;

*lämna urinprov (ingen äggvita)
*ställa mig på vågen (plus 1 kilo - 22 kilo totalt)
*kolla blodtrycket (lite högt igen; 142/91)
*mäta magen (där symfysmåttet visar på en stadigt uppåtgående kurva)

FAKTA SYMFYS-FUNDUSMÅTTET (SF):

På barnmorskemottagningen mäter barnmorskan din livmoder. Det görs vid varje besök ungefär från graviditetsvecka 25. Barnmorskan mäter med ett måttband från blygdbenet till livmoderns överkant på utsidan av din mage. Värdet ritas sedan in i ett så kallat gravidogram i din journal. Det finns en ?normalkurva?, men man behöver inte följa den kurvan exakt. Kurvan ger en generell bild över hur fostret växer. Tillfälliga skillnader på kurvan är normalt. Det kan vara olika barnmorskor som mäter lite olika.
(http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3278)

SF-måttet inget pålitligt sätt att avgöra hur stort eller litet barnet är. Det gör man bäst med ultraljud. Ett SF-mått tycks idag mest vara till för att se att något händer överhuvudtaget och att det skapas en normalt, växande kurva.

Ett snabbt ökande SF-mått, alternativt en väldigt hög kurva, kan tyda på för mycket fostervatten eller tvillingar. Ett minskade SF-mått, alternativt en mycket låg kurva, kan tex tyda på för lite fostervatten. MEN, oftast beror måttet dock på många olika faktorer som fysiska förutsättningar hos kvinnan, barnets fysik och placering samt om man är förstföderska eller omföderska. (http://www.babyornot.se/menupage.php/uid/209)

*lyssna på hjärtljuden (140 slag/minut)
*låta barnmorskan känna på magen och se där; bebisen ligger fixerad! 

Jag berättade om mitt Tonic Water, och hon lovade att sprida detta ljus till andra som drabbats av restless legs. Min granne ska lätt få en present i helgen! Sen kom vi överrens om att man alltid kan försöka dricka mindre, men när det blir till det enda man tänker på är det bättre att få stilla törsten, gå upp ett par kilo, men må rätt bra än att inte få dricka typ alls och irritera sig på alla med en vattenflaska! Jag har ju i alla fall fått sova två nätter nu! Min barnmorska tyckte väl att jag såg lite ljusare ut under ögonen...

Annars fick jag idag som riktigt mensvärk direkt efter middagen idag, och jag sa att antingen är det här värkar eller så har jag fått magknip av all maten..! Min svärmor trodde det var förvärkar. Jag tog en promenad på tjugo minuter, och hela tiden hade jag en molande värk i ryggslutet, och som ett band runt till framsidan av magen. När jag kom tillbaka tryckte det på ordentligt neråt kissblåsan, men som vanligt fick jag bara ut en matsked eller två. Och jag som trodde att det var läge för en mindre flod och vattnet att gå... 

Jag är väldigt spänd och förväntansfull på hur, var och när det ska sätta igång på riktigt. Men nu har i och för sig Tessan och Anna bestämt att vi ska grilla parisare här imorgon kväll, och lagom tills vi är mätta och nöjda ska allt börja och vi ska susa med Annas blå-bil i spetsen ner mot BB, sen ska allt vara klart under lördagen, för att Tessan ska hinna träffa bebisen innan hon åker hem på tisdag! Så med deras fantasi i åtanke kan jag väl ta det lugnt ett dygn till då!

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2007-07-05 23:17:40

Haha va härligt du beskriver saker och ting.
Jag ser fram emot parisare imorrn. Hur gör vi? Vem skaffar vad? När kommer vi? Om det regnar kan vi väl steka i pannan och äta i köket. Mums!

Postat av: Anna O

Publicerad 2007-07-06 17:42:53

Hejbaberiba. Jag hörde att du duscha. Värt! Själv duschade jag imorse.. eller kvart över elva var nog klockan. Nu ska jag fara och hämta Lollo och Thess och sen kommer vi! Tjoho!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela