Frida & Seth

9 dagar över tiden...

Publicerad 2007-07-30 22:51:28 i Frida W,

Och nu börjar det äntligen hända grejer!

Jag har haft känningar av värkar sen inatt av och till. Jag steg upp vid halv elva idag, gick ut med hunden och åt frukost. Sen la jag mig igen och vilade till nästan halv två! Då kände jag att jag måste aktivera mig lite i varje fall, så jag tog hunden på en långpromenad och passade på att skvallra en halvtimme med Anna på mobilen. Fram tills nu hade jag inte några riktigt konkreta känningar, så jag tyckte inte att jag behövde berätta för nån om dessa. Men när jag kom hem och vi satt ute på altan och språkade med Patricks polare kände jag en riktig värk. En värk som smög sig på liksom, ökade i smärtgrad en stund, gjorde magen stenhård, fick Patrick att uppmärksamma mitt ansiktsuttryck och bli alert och sen planade den ut och den var över. Jag bad Patrick kolla vad klockan var då - 15:30 - sen har vi klockat värkarna efter det... De har kommit med ungefär 10-20 minuters mellanrum sen dess, men allt stannade upp för ca en timme mellan halv åtta och halv nio, till min stora besvikelse, men de är nu igång igen! Detta stadie kan hålla på länge har jag läst - det kan vara ända upp till 20 timmar...

Öppningsskedet är den första delen av förlossningen. Under den här perioden öppnar sig livmodermunnen samtidigt som barnets huvud roterar och tränger ner genom förlossningskanalen. Det sker genom kraftiga och regelbundna sammandragningar i livmodern, så kallade värkar. Värkarna är ofta inte särskilt smärtsamma, långa, täta eller intensiva. Ungefär som något starkare menssmärtor. Vanligtvis är det mellan fem till tjugo minuter mellan. När de blir mer regelbundna, börjar komma var femte till sjätte minut och trycker neråt kan det vara dags att ringa till förlossningsavdelningen och diskutera med en barnmorska.


Patrick börjar bli nervös och har lagt fram sina kläder som han ska ha med sig när vi åker in. Jag vågar inte riktigt hoppas på att det är på riktigt än, för det känns som att det kan stanna upp igen när som helst, men annars är jag väldigt förväntansfull och det hela känns så overkligt... Bebisen gör stora rörelser i magen, för att pocka på uppmärksamheten, tror jag. Den är nog redo att komma ut och hälsa snart..! 

Kommentarer

Postat av: Förväntansfulla Jag

Publicerad 2007-07-31 09:56:56

Åh, jag bara ryser här. Förresten så pratade vi om dig och jag sa helt stolt att "Nä, när jag pratade med henne tidigare idag så sa hon då INGENTING om nå värkar" Som att jag visste mer än dom andra..

Postat av: Carina Johansson

Publicerad 2007-07-31 11:37:51

Håller tummarna att ni äntligen blivit föräldrar inatt ! Om inte så va de väl inte dax ännu :-)
Spänningen är olidlig Kramar fr. Bure`

Postat av: MP

Publicerad 2007-07-31 16:17:06

läste att bebben äntligen bestämt sig för att komma ut! :) hoppas allt är bra med er å GRATTISGRATTIS!!! massa kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela