Frida & Seth

4 dagar kvar...

Publicerad 2007-07-17 20:49:41 i Frida W,

Träffade en ny barnmorska idag, som tyckte att allt såg bra ut, förutom mitt blodtryck som är något högt igen. Men bara jag försöker vila och hör av mig om jag får huvudvärk eller blir yr, så ska det inte vara nån jättefara. Ingen äggvita, minus ett kilo för mig(!), stegrande kurva och se på rackarn; idag räknades hjärtljuden till 132 slag/minut = "gossljud".  

image215

Vi får spridda svar överallt, det finns inga säkra tips på hur man kan veta i förväg vad det är för kön på bebisen. Lite grann om olika folktro och skrock har jag hittat på nätet. 

 

Pojke

Flicka

Magens formToppig, utstående mage som inte syns bakifrån.Utbredd mage som sätter sig även på sidorna.
Pigmentrand på magenLång tydlig randIngen rand
Babyns hjärtfrekvensHjärtfrekvens under 140 slag/min.Hjärtfrekvens över 140 slag/min.
Vigselring i ett snöre hållen över magenPendlande ringCirklande ring
Mammans skönhet under graviditetenBibehållen skönhetFlickan tar sin mammas skönhet under graviditeten.
HalsbrännaMycket halsbrännaLite eller ingen halsbränna
Babyn hickarLite eller inteMycket
Babyn sparkar MycketLite mindre
På ultraljudsbildernaHåller händerna mellan benenHåller händerna någon annanstans
Urinvägsinfektioner Många
Var i magen babyn liggerBabyn ligger högtBabyn ligger lågt
BefruktningsdagenUdda datumJämnt datum
Blödande tandköttMindre blödandeMycket blödande
Utputande navelSenare under graviditetenTidigt i graviditeten
Mamman sugen på...ChokladCitron
Babyn sparkar...Mycket på höger sida 
Mamman illamåendeInte eller liteMycket
Samlag under befruktningsmånadenOftaMera sällan
Mammans vårtgård är...Starkt avgränsadMera suddig
Föräldrarnas nästipparRundadeSkåra
Håret på mammans benSnabbare växandeNormalt växande
Vid frågan "Vad har du på händerna?" visar
mamman...
Handflatorna nedåtHandflatorna uppåt
Mamman sugen på... Frukt
Samlag...På ägglossningsdagen3-4 dagar innan ägglossning

Du kommer att få en pojke om...


? du blir vackrare under graviditeten

? du inte var illamående de första tre månaderna

? högra bröstet är större än det vänstra

? dina pupiller utvidgas när du tittar på dig själv i spegeln minst en minut

? du vill äta salt och proteinrik mat, som ost och kött

? dina fötter lättare blir kalla

? du gör en pendel av din vigselring och en bit tråd, hänger den över magen och den svänger i cirklar

? du får torr hy

? du fått tjockare och blankare hår under graviditeten

? håret på benen växet fortare under graviditeten

? du lättare får huvudvärk

? du spontant visar händerna med handflatan nedåt ifall någon ber att få se dem

? du sover på vänster sida

? din urin är klargul

? du var den mest aggressiva parten under sexakten då du blev befruktad

? du luktar starkt från hela kroppen då du ätit vitlök


Du kommer att få en flicka om...


? du inte alls blev vackrare under graviditeten

? du var illamående de första tre månaderna

? vänstra bröstet är större än det högra

? dina pupiller inte utvidgas när du tittar på dig själv i spegeln minst en minut

? du vill äta sötsaker som juice, frukt och godis

? du gör en pendel av din vigselring och en bit tråd och den svänger från sida till sida när du håller den över magen

? din hy är mjukare än vanligt

? du är mer känslosam än vanligt

? du spontant visar dina händer med handflatan uppåt om någon ber att få se dem

? du var den mindre aggressiva sexpartnern när du blev befruktad

? du inte luktar starkt efter att ha ätit vitlök

? ditt hår blivit tunnare och mer glanslöst under graviditeten

? du sover på höger sida

? din urin är mindre klargul

I och med dessa teorier är det just nu en liten Vidar som väntar på att få komma hem till oss!

image216

Inatt har jag sovit som vanligt, alltså inget alls! Jag drog ner en madrass till köket och bäddade där eftersom det var så jäkla kvavt uppe på övervåningen, men inte hjälpte lite svalka mig att somna heller! Och till råga på allt läste jag så klart ut min bok, och självklart är bibblan i Kåge semesterstängt nu ett par veckor! So, what to do tonight?

Vi passade på att fråga barnmorskan idag om råd gällande igångsättning av barnafödande hemma, men hon sa att hon själv provat allt och verkligen inte fått ut nåt av det! Inte ett enda av hennes fyra barn ville komma ut tidigt! Mellan 15 och 21 dagar gick hon över under sina graviditeter! Minst femton dagar! Det skulle innebära en ny förlossningsdag för mig den 5 augusti!

När jag kom hem såg jag ett Vänner-avsnitt på datorn, the one where Rachel is late, och fick några råd angående detta med att få ut ungen fort nog! For the record; det funkar inte med sex eller långa promenader. Återstår nu att pröva väldigt spicy mat och den jäkla joggingturen! Kanske dags att ta tjuren vid hornen, so to speak, och ge sig ut med löpardojjorna i detta spöregn! Och passande nog springa förbi nån tai-restaurang för lite take-away. Synd bara att Ersmark inte är känt för såna kulinariska mathak! 

Kommentarer

Postat av: Anna O

Publicerad 2007-07-17 23:50:58

Tjoho! Det här var ju askul att läsa. Flåt att jag inte har ringt ikväll. Om sanningen ska fram så har jag gjort en skoluppgift i över 4 timmar och tiden har bara försvunnit. Men äntligen är den borta nu. Vi skulle skriva en resebeskrivning om våran praktik. Jag fattar inte att det kunde ta så lång tid men allt tar väl lång tid när man inte riktigt vet vad det är man ska göra.. Som att vänta på en unge som ska komma ut. (snygg övergång va?)
Jag fick ett mejl av min handledare idag. Hon tyckte att jag var bra på att stava och att mitt arbete såg bra ut såhär långt. Hon avslutade sitt brev med "Keep up the good work". Hon är svenska men har tydligen en förkärlek till engelska uttryck. Jag skrev ett fint brev tillbaks och avslutade med "Keep up the good feedback". Det tyckte jag var lite lustigt av mig.
Jag kan ju iofs skicka dig våran korrenspondens så får du se hur rolig hon verkar. Många i klassen hatar hon för tydligen var hon inte så snäll mot vissa men än så länge så gillar jag henne skarpt. Ajö och godnatt.

Postat av: Sara Ostkrok

Publicerad 2007-07-18 00:57:11

Du är så fin vännen!
Jag tänker på dig och hoppas att allt går bra.
MEn icakasse med cyberkramar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela